Maksimal styrke

I skolegården, som barn, drømte jeg ofte om at være verdens stærkeste mand. Ikke den største, men den stærkeste mand i verden. Jeg drømte om alle de fede ting jeg kunne udrette med min superstyrke. Jeg kunne slå bolden, i rundbold, over skolens tag og ingen ville drille mig, af frygt for, hvad jeg kunne gøre ved dem med min overlegne superstyrke. Tanken om at være den største uden matchende styrke har de senere år ikke sagt mig noget. At se stor og muskuløs ud, men ikke kunne udnytte dette funktionelt har fået mindre og mindre betydning for mig.

Dog havde jeg en periode i livet, hvor det eneste det handlede om var, at blive stor og muskuløs. Jeg var hjernevasket, som så mange andre unge danskere, af de utallige blade, hjemmesider, film og reklamer om muskuløse mænd. Mange unge danskere som vælger, at styrketræne vil være muskuløse og massive, men tænker ikke længere end dette visuelle mål. Den samme tilgang havde jeg i mange år. Drømmen om at være den stærkeste som barn, til tankerne om at være den største som teenager kom stille og ubemærket snigende.

Desværre er træningstilgangen til maximal styrke og størst mulig muskelmasse ikke den samme. Træning for maximal muskelstyrke er efter min mening langt sjovere, for progressionen er mere lineær og lettere at se. Det hele handler om, at tilføje vægt til stangen i stedet for at kigge i spejlet og prøve at se om t-shirten sidder strammere end den gjorde i sidste uge. Studier har også vist, at hvis man øger sin styrke øges den almene sundhed og dagligdagens gøremål styrkes. Man kan virkelig udarte langt mere med stærke muskler. Stærke muskler hjælper også med at holde fedt procenten nede, forbygger livsstilssygdomme som diabetes og sænker endda aldringsprocesserne. At øge sin maximale styrke er simpelthen en af de bedste ting du kan gøre for dig selv, uanset om dit mål er at styrke din sportsgren, øge din almene sundhed eller styrke din selvtillid.

/CJ

Skriv et svar

