Chokolade

Chokolade er et produkt af fermenterede og forarbejdede kakao-bønner (penne), som er frø fra kakaotræet. Kakaotørstoffet og kakaosmøren er de to vigtigste ingredienser, taget fra den fede kakaobønne. Kakaotørstoffet bruges primært til at forberede mørk chokolade, hvorimod kakaosmøret primært bruges til at forberede hvid chokolade.

Varierende mængder af sukker og smagsstoffer tilsættes ofte til chokolade for at forbedre smagen, da kakaotørstoffet i sig selv er temmelig bittert. Chokoladekendere har tendens til at sætte pris på smagen af ​​chokolade og foretrækker at vælge en chokolade lavet med en stor andel af chokolademasse, uden for meget tilsat sukker.

Billige præparater af chokolade indeholder ofte meget mælk og kaldes derfor mælkechokolade. De er meget populære, men er ikke af interesse her, da de oftest er fyldt med sukker og derfor et dårligere valg.

Fordele ved at spise mørk chokolade
Mørk chokolade er en god kilde til jern, magnesium, kobber og mangan.
Mørk chokolade har som regel lavt eller meget lavt sukkerindhold.
Mørk chokolade kan bruges effektivt til at udfylde en trang til søde fødevarer.
Mørk chokolade er en kilde af antioxidanter og kan hjælpe med at reparere skader fra frie radikaler.
Kakaosmør indeholder sundt fedt, specielt de flerumættede fedtsyrer. Den har en mild chokoladesmag og er fantastisk til at forberede sunde desserter.

Ulemper ved at spise chokolade
Chokolade har et højt niveau fytinsyre, som binder sig til mineraler som kalcium, jern og magnesium og gøre dem utilgængelige for kroppen.
Mange chokolader indeholder soja lecithin som emulgator. Beløbene er normalt meget lave på disse.
Nogle mærker chokolade kan være forurenet med gluten kerner.
Mange chokolader verden over er produceret af mennesker, der bliver udnyttet og arbejder under meget dårlige forhold.
Nogle mennesker kan ikke styre sig selv, når de spiser søde fødevarer og chokolade kan være en udløsende faktor for usunde sukker lyster.
Chokolade indeholder oxalat, som hæmmer optagelsen af ​​calcium og kan bidrage til dannelse af nyresten. Husk dog, at spinat, rødbeder og persille alle har en højere koncentrationer af oxalat end kakao spidser.

Hvad skal man så vælge?

Når det kommer til chokolade gælder jo mørkere jo bedre oftest. Prøv at køb en mørk chokolade, fremstillet af mindst 70% kakao eller hvid chokolade med lavt sukkerindhold. Sukker konkurrerer med anti-oxidanterne om optagelse i kroppens celler og mælk binder til fenolerne så de ikke optages. Det er derfor kritisk at sukkerindholdet er lavt og at chokoladen er mælkefri.

Det er også vigtigt at vælge en chokolade, der ikke har været i kontakt med gluten, som indeholder korn og en chokolade produceret økologisk af folk, der arbejder under rimelige vilkår. Jeg kan herunder anbefale “Green and Blacks Organics 85%”, som både er økologisk og fairtrade godkendt.

Forskere har endda påvist, at indtagelse af stearinsyre, som mørk chokolade indeholder, udløser en neutral kolesterolæmisk reaktion uden nogen virkning på det totale kolesterol. Desuden har det vist sig, at personer, der spiser et stykke mørk chokolade om dagen som erstatning for en kulhydratrig snack, kan øge deres HDL-kolesteroltal og sænke blodets triglyceridniveau.

For nylig er kakao- og chokoladeprodukter blevet omdefineret til at være næringskilder til de antioxidanter, som kaldes polyfenoler. Undersøgelser har vist, at visse former for kakaopulver har en antioxidant aktivitet, som svarer til – eller i nogle tilfælde er større end – den, der findes i mange frugter og grønsager. Forskerne opdagede, at antioxidanterne i mørk chokolade virker dobbelt så godt som dem, der findes i svesker – som ellers er nr. 1 på listen over testede frugter og grønsager.

Man må også tænke på, hvorfor mange mennesker føler trang til chokolade. Den trang kan ligge i chokoladens pirring af vore sanser. Chokolade indeholder en unik kombination af duft, smag og form. Kakaosmør smelter ved en temperatur, der ligger lige under kropstemperaturen, og man får derfor den fantastiske fornemmelse, når chokoladen smelter i munden.

Rå kakao spidser kan også nydes på egen hånd til dem der kan lide den bitre smag. Kakaopulver kan drysses over udskåret frugt eller bruges som krydderi i kødgryderetter, såsom chili con carne.

Jeg anbefaler ofte mine kunder at spise 15-30g mørk +70% chokolade inden de går i seng.

/CJ

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: