Evolutionær biologi i forhold til kost

Efter indlægget omkring Darwin og evolutionsteorien, er det nu på sin plads, at skrive lidt om, hvordan denne teori kan udnyttes i praksis. Det viser sig nemlig at evolutionsteorien alt for længe er blevet overset i forhold til kost og sundhed, højst sandsynligt som en del af en større økonomisk interesse fra medicin- og landbrugsindustrien.

Idéen om at bruge den ledende teori indenfor biologi, til anbefalinger omkring kost og sundhed er ikke ny. Det er over 70 år siden Dr. Weston A. Price eksaminerede og skrev om dette i hans bog “Nutrition and Physical Degeneration”. Selvom bogen vakte stor interesse, blev den dog hurtigt skubbet til side og ignoreret af moderne diætister og professorer, hvis anbefalinger og forskning tog helt andre retninger. Lige indtil Dr. Staffan Lindeberg, Loren Cordain og medfølgende forskere igen tog et skridt tilbage, for at tage to skridt frem så at sige.

Ved eksaminering af menneskets historie ses det, at størstedelen af menneskets kost bestod af kød, grøntsager og frugter varierende fra årstid til årstid, indtil for 10,000 år siden da landbruget blev opfundet. Faktisk er vores gener stort set de samme som hulemandens var for 40,000 år siden. Det kan derfor siges at vi egentlig bare er hulemænd med telefoner.

Isotop analyser fra knogler af vores forfædre, samt undersøgelser af ikke-industrialiserede folkefærd verden over, har været med til at fastlå vores tidligere kost. Ved hans undersøgelser af ikke-industrialiserede folkefærd, bemærkede Lindeberg desuden en komplet udebliven af degenerative sygdomme. Ingen kræft, ingen hjertestop, intet forhøjet blodtryk osv. Faktisk havde folkene på Kitava, en ø i Papua Ny Guinea, aldrig nogensinde hørt om et pludseligt dødsfald.

Jamen hvad er så forskellene fra vores kost i dag, til den kost vi så at sige, gennem tiderne har tilpasset os? Lad os tage et kig på Sundhedsstyrelsens anbefalinger:

“De 8 kostråd er de officielle ernæringsanbefalinger til voksne i Danmark. De blev sidst opdateret i 2005 (dog blev råd nr. 3 opdateret i nov. 2008) og lyder:

  • Spis frugt og grønt – 6 om dagen
  • Spis fisk og fiskepålæg – flere gange om ugen
  • Spis kartofler, ris eller pasta og fuldkornsbrød – hver dag
  • Spar på sukker – især fra sodavand, slik og kager
  • Spar på fedtet – især fra mejeriprodukter og kød
  • Spis varieret – og bevar normalvægten
  • Sluk tørsten i vand
  • Vær fysisk aktiv – mindst 30 minutter om dagen”
I et kritisk kig på Sundhedsstyrelsens anbefalinger, ses det at der ingen steder er nævnt andre former for kød end fisk. Frugt og grøntsager falder under samme kategori, hvor frugter før i tiden kun havde været tilgængelige et par måneder om året. Kartofler, ris og pasta anbefales som den vigtigste gruppe af mad, der altså ifølge Sundhedsstyrelsen skal spises hver dag, hvor de før i tiden aldrig blev spist. Mejeri produkter fandtes heller ikke, før vi tæmmede dyrene, (har du prøvet at malke et vildt dyr?) og fedtforskrækkelsen var ikke-eksisterende, da vores forfædre godt vidste at fedt var essentielt for en ordentlig opvækst og sundhed. Faktisk så essentielt at de med glæde spiste hjerner og tunger fra dyrene også.
Til sammenligning med ovenstående råd, tag et kig på denne paleo mad pyramide.
Ingen gryn, ingen bælgfrugter og ingen mejeriprodukter. Kød var den primære energikilde, samt desuden en af grundende til at vi i dag har udviklet hjerner, med en intelligens langt større end samtlige andre dyr på planeten. Frugt og grøntsager i midten af pyramiden og nødder og bær i toppen. Logikken fortæller os dog at frugt kun har været tilgængeligt få måneder om året. Disse slags fødevarer har et betydeligt større indhold af mikronutrienter, fytokemikalier og fibre per kalorie end de fødevarer vi idag bliver bildt ind er sunde. Tjek nedenstående tabel for mikronutrient indhold i en 2200kcal paleo kostplan.
Nu er der blevet nævnt hvordan en paleo kost ser ud, samt lidt om hvorfor. Der er dog flere grunde end hvad der hidtil er nævnt. Studier samt epidemiologien fortæller os nemlig at følgende tilstande kan forbedres, og i bedste tilfælde helbredes, ved skift til en paleo kost.
– Samtlige autoimmune sygdomme
– Depression
– Autisme
– Ledsmerter
– Gigt
– ADHD
-Forhøjet blodtryk
-Dårligt kolesteroltal
I starten var paleo kosten udelukkende bygget på antropologi, men i dag er det et stort forskningsområde, hvor mange studier har bekræftet de negative effekter ved at spise gryn, bælgfrugter og mælkeprodukter. Det skal dog siges at vi her på Sundere.org, ikke er 100% hulemænd. Videnskaben skal altid have lov at sige et ord eller to, så grundlaget for fødevarevalg skal ikke være om det er evolutionært nyt, men snarere om der er sundhedsfremmende (tænk bl.a. kosttilskud) eller sundhedshæmmende effekter ved den givne fødevare. Nogle personer tolererer også fødevarer, som andre knap kan være i nærheden af. En individuel tilgang, altid med evolutionsteorien i baghovedet, må derfor siges at være optimal.
Senere vil der kommer artikler der begrunder udelukningen af diverse fødevarer, fra et mere videnskabeligt perspektiv, samt artikler om diverse sygdomme.
/RT
Kilder
Desuden anbefales nedenstående bøger for at danne et forståelsesgrundlag
Robb Wolf – “The paleo solution”
Loren Cordain – “The paleo diet”

5 Responses to Evolutionær biologi i forhold til kost

  1. Pingback: Peanuts og peanutsmør « sundere

  2. Pingback: Undgå gluten!! « sundere

  3. Pingback: Paleo vs. middelhavskost « sundere

  4. Jeg spiser stadig mælkeprodukter sammen med en paleokost, og det virker super godt, men stadig en meget spændende artikel, som sætter lidt tanker i gang!

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: