Kredsløbstræning, sundhed og vægttab.

“Det er ikke nok at vægttræne, det kommer man ikke i ‘god form’ af” Hvor mange gange har vi ikke hørt det? Dagens blog bliver skrevet med henblik på at kaste lidt lys på hvad kredsløbstræning egentlig er og hvorfor traditionel kredsløbstræning ikke er optimalt i forhold til hverken at opnå sundhed eller vægttab.

Fitness-piger, bodybuildere og sundhedsfreaks, ja egentlig alle der gerne vil ‘i form’, har i mange år troet at kredsløbstræning er essentielt for at komme i form og blive sund. Dette kommer højst sandsynligt af, at fordi folk ikke forstår, hvordan de aerobe og anaerobe processer i kroppen egentlig virker. Med udspring fra Kenneth Cooper’s teori om, at den bedste form for træning, er træning der isolerer det aerobe system, har hele verden nu accepteret at løb,cykling, eller svømning som det sundeste man kan lave. Så længe det altså er lav til middel intensitet lige midt i fedtforbrændingszonen. Dette er alt sammen bygget på myter og dårlig forståelse af kroppen som helhed – læs videre og se hvorfor.

Aerob respiration

Aerob respiration, er respiration med ilt. Denne form for respiration sker, når pyruvat molekyler bliver ført ind i cellens mitokondrier, for derefter at blive lavet om til ATP (kroppens energikilde) ved hjælp af Krebs cyklussen og elektrontransportkæden. Aerob respiration er en forholdsvist langsom proces sammenlignet med anaerob respiration. Dette er blandt andet grunden til at aerob respiration er den primære form for respiration under konventionel kredsløbstræning, da energibehovet ikke er stort nok til at kroppen gider starte den anaerobe respiration.

Anaerob respiration

Anaerob respiration betyder respiration uden ilt. Dette er hvad der sker når glukose i kroppens celler bliver omdannet til pyruvat. Denne form for respiration dominerer ved høj-intensitets arbejde, da det er en hurtig proces. Det er dog vigtigt at huske at aerob og anaerob respiration IKKE kan isoleres, der er konstant samarbejde mellem de to processer så at sige.

Cellens respiration

Hvordan hænger det sammen?

Når de fleste folk gerne vil i form, eller tabe sig, går de som regelt igang med at løbe eller cykle. Dette afsnit går ud på at forklare hvorfor det ikke er den meste effektive måde, og endda kan være ineffektivt. Den anaerobe respiration foregår, som sagt, mange gange hurtigere end den aerobe. Dermed bliver der lavet en masse pyruvat gennem anaerob respiration. Denne pyruvat skal så igennem den aerobe respiration og den aerobe respiration bliver dermed stimuleret MEGET MERE, end ved lav-intensitets ‘kredsløbstræning’. Det vil sige at ved at træne dit anaerobe system gennem høj-intensitets styrketræning, vil du også få en mere effektiv aerob respiration og dermed et sundere kredsløb.

Men hvordan taber man sig så, når man ikke er i fedtforbrændingszonen? Høj-intensitets træning aktiverer noget kaldet hormonfølsom lipase. Hormonfølsom lipase sørger for at tage fedt fra fedtcellerne og sende det til musklerne, hvor det kan blive omdannet til energi. Høj-intensitets træning hæver desuden diverse fedtforbrændende hormoner så som testosteron og væksthormon. Høj-intensitets træning er også med til, ved hjælp af anaerob respiration, at tømme musklerne for glykogen. Dette gør at man bliver mere følsom overfor hormonet insulin, en utrolig vigtig faktor for en god kropskomposition. Konventionel aerob træning medfører ikke disse positive tilvænninger, men hæver derimod kortisolniveauet betydeligt, hvilket kan føre til fedtlagring omkring maven – en dejlig muffintop så at sige.

Konklusion

Styrketræning, der tømmer musklerne for glykogen og sætter gang i den anaerobe respiration, vil også maksimalt styrke den aerobe respiration, eller ‘kredsløbet’, som nogle ynder at kalde det. Styrketræning skaber desuden et hormonelt miljø der tilgodeser fedtforbrænding, hvilket konventionel lav-intensitets ‘kredsløbstræning’ ikke gør. Hvis du er træt af at løbe, og endda højst sansynligt ikke taber dig, eller ser positive forandringer i dit blodtryk, så ved du nu hvorfor. Følg med senere for et eksempel på styrketræning med henblik på fedttab.

/RT

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: