TRX Rip Trainer

Jeg er netop landet efter endnu et kurse i London. Jeg tog afsted med en lidt blandet følelse. Hvad mon jeg skulle opleve, hvad mon jeg reelt synes om det redskab jeg skulle uddannes i og hvordan mon niveauet var. Jeg blev meget hurtigt meget klogere.

Da jeg kom frem til hotellet, hvor uddannelsen fandt sted, blev jeg mødt af hele TRX´s crew. Pete Holman, Jeff Huling, Archie Skordas og Tina Richards. Alle i et højt humør og virkelig glade for at se mig. Det var en velkomst jeg sent vil glemme. Deres energi, humør og ydmyghed er utrolig og noget jeg håber jeg kan bringe med mig i fremtiden.

Dagens efter startede så med TRX Rip Trainer certificering. En 8 timers dag med undervisning af selveste Pete Holman.

Pete Holman er uddannet fysioterapeut med en overbygning som Certified Strength and Conditioning Specialist (CSCS), som er den mest anderkendte universitetsuddannelse inden for fysisktræning og bevægelse i USA. Hans karriere som sportsmand er gået med at være Taekwondo kæmper. Han har bla. vundet det amerikanske mesterskab, været aktiv på det amerikanske landshold og sluttede af med at være anfører herpå. Efter Pete´s aktive karriere blev han landstræner. Igennem hans interesse for kroppens bevægelse og evne til at udføre hårde præcis slag og spark arbejdede Pete meget med optimering af energi og kraft. Det var netop interessen for disse områder der fik Pete til at tænke over et træningsredskab, som kunne bruges hertil. Det var vigtigt at redskabet kunne fragtes rundt, trænes med overalt og optimere atleternes kraft og rotationsbevægelse. Et sidst og meget vigtig krav var at atleter kunne træne med asymmetrisk stand i det transverse plan – netop som mange dagligdags bevægelser og mange sportsbevægelser udføres. Pete endte op med at opfinde TRX RIP traineren som du kan se billeder og video af nedenfor.

Som Pete fortæller i videoen er der 3 unikke fordele ved TRX Rip Traineren nemlig rotations træning, speed/power træning og asymmetrisk træning. Alle disse fordele trænes i alle 3 fysiologiske planer – Det frontale plan, det sagitale plan og det tranverse plan. Jeg ser ikke mange andre redskaber der opfylder disse unikke muligheder. Når jeg kommer rundt i de danske træningscentre ser jeg ofte kun folk træne i det sagitale plan. Det kan, som sådan, også være fint, men det er blot ikke træning for funktion. I dagligdagen roterer vi ofte kroppen, men vi glemmer at træne det i centrene. Derfor opstår der ofte dårlige bevægelsesbaner og senere hen skader – primært i ryggen, hoften og knæene. Folk ved ikke, eller glemmer, hvor rotationen optimalt skal komme fra. Nemlig fra hoften og fra den øverste del af rygsøjlen. Med TRX Rip Trainer har man mulighed for at træne alle disse optimale bevægelsesbaner!

Hvis i har fået interesse og nysgerrighed for dette nye spændende redskab, skal i holde et godt øje med de kommende Trainer Certificeringer! Når tiden nærmer sig vil jeg skrive et længere indlæg om hvad en certificering indeholder.

/CJ

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: