Fedtsyrer – omega 3 og omega 6

“Indeholder omega-3” ser man på næsten alt i supermarkederne nutildags. Det er næsten ligesom vitaminer, alle folk har en eller anden ide om at det er sundt, men de fleste ved egentlig ikke helt hvorfor. Desværre ligger det, som altid, i detaljerne. Menneskets ernæring er et komplekst emne. E vitamin er ikke bare E vitamin, på samme måde som omega-3, ikke bare er omega-3.

Det at en fedtsyre er en omega-3 fedtsyre, betyder at der er en dobbeltbinding på kulstofatom nummer 3, fra omega enden af kulbrintekæden. Der er flere forskellige omega-3 fedtsyrer, med forskellige længder af kulbrintekæder. Omega 3 har i de seneste års forskning vist sig at være gavnlig for næsten alle sygdomme og skavanker små som store. Faktisk kan man på pubmed bare søge “omega-3 ‘sygdom'” og man vil næsten altid se et positivt resultat ved supplering med omega-3. Det er dog de længere omega-3 fedtsyrer EPA og DHA der har vist sig at være gavnlige og ikke den korte omega-3 fedtsyre ALA.

ALA kan i teorien godt omdannes i kroppen til EPA og DHA, men omdannelsesprocenten er helt nede på 0,5% til DHA, hvilket gør det stort set ubrugeligt at supplere med ALA, for at få de sundhedsfremmende effekter DHA har. Derfor skal DHA og EPA altså komme igennem kosten. At omdannelsesprocenten er så dårlig er også et evolutionært tegn på, at vi før i tiden ikke har haft brug for at omdanne ALA til DHA. DHA må altså have været rigeligt i kosten. Hvis man kigger på en paleo kost, ser man også en balance mellem omega-3 og omega-6 fedtsyrer på mellem 1:1 og 1:3. Idag ligger denne balance på 1:10 eller højere for de fleste mennesker. Evolution fortæller os så at den gavnlige effekt fra omega-3 højest sansynligt kommer fra en balance mellem omega-3 og omega-6. Dette er senere bekræftet med forskning, da det viser sig at omega-3 og omega-6 fedtsyrerne konkurrerer om de samme enzymer. Omega-3 fedtsyrerne er generelt mindre inflammatoriske i kroppen, hvilket udløser de fleste gavnlige effekter.

Omega-3 og 6 omdannelsesprocesserne.

Hvor finder man så disse gavnlige fedtsyrer?

Glem alt om næsten alt hvad der står omega-3 på i butikken. Hørfrø, chiafrø, beriget stegemargarine osv. indeholder alt sammen de kortkædede omega-3 fedtsyrer, hvilket er til ingen verdens nytte. Desuden indeholder de fleste ‘sunde’ stegeolier hydrogenerede eller delvist hydrogenerede fedtsyrer, som gør intet andet end at lave skade på kroppen. En god strategi er først og fremmest at mindske sit omega-6 indtag, da man så har brug for mindre omega-3. Omega-6 findes primært i nødder, frø og kød fra stalddyr. De gavnlige omega-3 fedtsyrer findes i kød fra dyr på græs og fede fisk. Fiskeolie supplering er den nemmeste løsning for de fleste, da folk ikke har adgang til kvalitets kød, og derfor må udbalancere omega-6 indholdet fra det normale kød ved hjælp af supplering. At undgå kød anbefales altså ikke, så hellere supplere sit kød med lidt omega-3 fiskeolie.

Nedenunder er ingredienserne fra en kendt stegeolie, en af de værste måder at dække sit omega-3 behov på, hvis den ønskede effekt er sundhedsfremme. De flerumættede fedtsyrer kan ikke holde til opvarmning, omega-3:6 forholdet gør det ubrugeligt, omega-3 fedtsyrerne er af kortkædet form og desuden er der alt for mange tilsætningsstoffer der ikke hører hjemme i en sund kost. Gode valg til at stege i kommer i et fremtidigt indlæg.

Vegetabilsk olie (solsikkeolie, rapsolie, hørfrøolie) 80%, Vand, Hærdet vegetabilsk olie, Surhedsregulerende middel (kaliumklorid E 332, citronsyre), Emulgator (lecithin fra bl.a. soya), Aroma, Farvestof (betacaroten)

/RT

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: