Philip D. Tomporowski metaanalyse

Tomporowski [1] har som Thomas Moser lavet en større metaanalyse. Han har dog primært set på undersøgelser med korttidseffekten af fysisk aktivitet blandt unge, med og uden klinisk stillede diagnoser. Jeg har kun set på undersøgelserne af børn uden diagnoser. Tomporowski har udvalgt en række undersøgelser, som på baggrund af forudgående fysisk aktivitet af en vis kort varighed og intensitet, belyser den umiddelbare effekt i forhold til adfærd og forskellige kognitive processer. Tomporowski fandt frem til en positiv effekt på forskellige, kognitive funktioner, som koncentration, matematisk udregning, hastighed og ordidentifikation. Det fremgår ligeledes, at 30, 40 og 50 minutters fysisk aktivitet har en større betydning end 20 minutters fysisk aktivitet.

”Children´s mathematics computation accuracy was not impaired by exercise; in fact, performance was enhanced significantly following 50 minutes of exercise. These findings were interpreted as evidence for an exercise-produced relaxation state during which children was able to improve their level of concentration.”

”Futher, children´s performance was significantly higher following 30 and 40 minutes of exercise than following 20 minutes of exercise.”

”Which requires speed stimulus identification and matching.”

Tomporowski konkluderer efterfølgende, at fysisk aktivitet af en vis varighed, på mindst 30 minutter, kan have en positiv kortvarig effekt på normalt fungerende børns adfærd og kognitive præstationer. Han henviser endvidere til, at fysisk aktivitet ikke har en negativ indflydelse på de kognitive præstationer.

”The results of these studies suggest that scheduled periods of physical activity do not interfere with children´s later academic performance; indeed, the evidence, while sparse, indicates that exercise, in some situations may lead to improve cognitive performance following periods of vigorous exercise.”


[1] Tomporowski, Phillip D. (2003)  – Cognitive and Behavioral Responses to Acute Exercise in Youths: A Review – Pediatric Exercise Science.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: