Fysiologiske effekter af fysisk aktivitet

Et muligt udgangspunkt kunne være det biologiske område, siden krop og bevægelse traditionelt set forstås i dette. Det kan siges at være ubestridt, at både bevægelse og læring har et biologisk grundlag. Dermed vil centralnervesystemet både have betydning for bevægelse og læring, og det er ikke usandsynligt, at denne betydning også kan gælde for eventuelle sammenhænge her imellem. I forhold til ændringer i biologiske strukturer som muskler, skelettet, stofskiftet, hjertekar- og hormonsystemet kan forskellige former for fysisk aktivitet skabe livsvarige ændringer.

Rent fysiologisk ved man, at øget bloggennemstrømning i hjernen kan ændre i neurotransmitterne, som resulterer i bedre hjernefunktion. Disse specielle transmitter har ansvar for lagring af hukommelse, og vil dermed styrke den kognitive læring[1]. Centralnervesystemets aktivitet kan opfattes som en dynamisk sammenhæng af specialiserede enheder i hjernen, og ikke bare som et statisk udtryk for aktiviteten i et begrænset anatomisk område. Forskellige hjerneområder indgår på denne måde i flere funktionelle enheder, som kan relateres til nok så mange forskellige bevistheds- og handlingsprocesser. Til trods for, at man i nyere tid har konstateret en overraskende stor formbarhed i centralnervesystemet, må man alligevel ikke forvente, at aktivitet knyttet til bevægelseskontrol har nogen automatisk (positiv eller negativ) konsekvens for andre enheder, eller funktionsområder, som for eksempel for kognitiv læring. Der ses altså ikke en kausal kobling imellem det fysiologiske område og læring. Nyere undersøgelse med hjerneskanninger viser dog, at der findes mulige sammenhænge, som i fremtiden undersøges[2].

Man kan altså formode, at biologiske processer foregår i en aktiv og dynamisk interaktion med andre læringsrelevante forhold, som for eksempel bevægelseserfaring, sociale erfaringer eller følelsesmæssige forhold.


[1] Fruergaard-Pedersen, Christina (2008) – Fysisk aktivitet og kognitiv læring (Samlede afhandling) – Århus Universitet.

[2] Moser, Thomas (2005) – Læring og bevægelse – Agora nr. 6 –  http://www.cvustork.dk/agorannr64.asp

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: