5 måder sukker skader dig

Selvom mange føler at vi Danskere spiser sundere end den gennemsnitlige Amerikaner, og det gør vi nok også, indtager vi alligevel en del sukker. Sukker er alle steder i kosten, det er næsten umuligt at finde et produkt, hvor der ikke er tilsat lidt sukker. De fleste folk tager det forgivet og tænker “Hva fa’en, et par gram sukker i min hamburgerryg betyder da ikke noget”. Jeg argumenterer for at det betyder en hel del. Når man piller den gennemsnitlige amerikaners kost fra hinanden, ned til enkelte ingredienser, indtages over 200 gram sukker DAGLIGT af over 50% af Amerikanere. I Danmark er tallene knap så slemme, men stadig forfærdelige. Sundhedsstyrelsen anbefaler at en sund kost indeholder et maksimum af 10% af kalorieindtaget fra tilsat sukker. Et tal der i mine øjne er ALT for højt. I 2010 fik 6 ud af 10 børn mere end 10% af deres kalorieindtag fra tilsat sukker. Dette er altså 10% af kosten fra sukker, uden at medregne den mængde sukker der findes i frugt, juice, mælkeprodukter og honning.Den gennemsnitlige Dansker spiser 20kg sukker om året, altså ca. 55 gram om dagen. Problemet er, at inaktive mennesker ikke kan tolerere sukker, plus at sukkeret i de flestes kost kommer uden fiber og diverse nutrienter. I mine øjne er sukker giftigt, medmindre det kommer i sin naturlige form fra frugt og grønt. 20kg årligt er alt for meget for den gennemsnitlige person og det bør ligge i baghovedet hos folk når de handler ind.

Nå, men nok om tal, her er 5 måder sukker skader din sundhed.

1) Sukker forværrer dit immunsystem

2) Sukker kan nedsætte indlæringsevnen hos børn

3) Sukker kan øge kolesteroltallet

4) Sukker kan mindske knoglemineraldensiteten og forårsage osteoporose

5) Sukker kan være en af grundende til Alzheimers

 

/RT

Sanchez, A., et al. Role of Sugars in Human Neutrophilic Phagocytosis, American Journal of Clinical Nutrition. Nov 1973;261:1180_1184.

Bernstein, J., al. Depression of Lymphocyte Transformation Following Oral Glucose Ingestion. American Journal of Clinical Nutrition.1997;30:613

Molteni, R, et al. A High-fat, Refined Sugar Diet Reduces Hippocampal Brain-derived Neurotrophic Factor, Neuronal Plasticity, and Learning. NeuroScience. 2002;112(4):803-814

Scanto, S. and Yudkin, J. The Effect of Dietary Sucrose on Blood Lipids, Serum Insulin, Platelet Adhesiveness and Body Weight in Human Volunteers, Postgraduate Medicine Journal. 1969;45:602_607

Tjäderhane, L. and Larmas, M. A High Sucrose Diet Decreases the Mechanical Strength of Bones in Growing Rats. Journal of Nutrition. 1998:128:1807_1810Frey, J. Is There Sugar in the Alzheimer’s Disease? Annales De Biologie Clinique. 2001; 59 (3):253-257

3 Responses to 5 måder sukker skader dig

  1. Mr. Biceps siger:

    “Problemet er, at inaktive mennesker ikke kan tolerere sukker”
    Hvorfor kan inaktive mennesker ikke tolerere sukker ?

    • sunderertcj siger:

      Fordi de aldrig tømmer deres glykogendepoter, har insulin resistens og dermed aldrig får sukkeret ud af blodet. Dette fører til Advanced Glycation Endproducts, som altså er karamelisering af kroppen indefra.

  2. Pingback: 5 tips til at læse ingredienser! « sundere

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: