5 tips til bedre søvn

At sove godt er en af de vigtigste elementer for at blive sundere. Faktisk er det så vigtigt, at hverken vægttab eller muskelforøgelse kan forventes uden god søvn. De fleste folk går rundt med en fantasi om, at de sover godt, men når de bliver bedt om at svare på et af vores søvn-spørgeskemaer finder de hurtigt ud af, at deres søvn i virkeligheden er langt fra optimal. Hvis du for eksempel vågner for at tisse, ikke sover i et mørkt rum, vågner med en alarm eller sover mindre end 8 timer er din søvn ikke optimal. Her kommer 5 tips til at forbedre din søvn.

1) Sov i et mørkt rum. Nej, altså ikke næsten mørkt, HELT mørkt. Ingen LED lamper, intet lys udefra eller lysstråler fra sprækker hist og her. Dette er essentielt for at lave nok melatonin, så medmindre du har i sinde at give dine børn kræft, anbefales det også at slukke deres natlamper inden du går i seng.

2) Undgå at spise sukkerholdige fødevarer inden sengetid. Hvis blodsukkeret, pga. en kæmpe insulin udløsning, falder et par timer inde i din søvn, er det næsten uundgåeligt ikke at vågne op igen.

3) Stræk ud før sengetid. Statisk udstrækning kan sænke kortisol niveauet og gøre dig afslappet inden sengetid.

4) Sluk al elektricitet inden sengetid. Elektromagnetiske felter fra elektronik kan forstyrre søvnen, så husk at slukke alt elektricitet i nærheden inden du går i seng.

5) Optimer dine magnesium niveauer. Magnesium kan ligesom udstrækning sænke kortisol niveauet og dermed hjælpe dig til at sove bedre. Magnesium kan desuden også forbedre kropskomposition igennem et øget testosteron niveau, samt øget insulin følsomhed.


/RT

 

 

 

 

 

 

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: