5 tips til at læse ingredienser!

Det at læse ingredienslisterne på ens fødevarer kan betyde meget for ens sundhed, desværre er det tit næsten umuligt at finde rundt i, hvad mange af tingene betyder og om de har en nævneværdig indflydelse på din sundhed. Her er 5 ting der er værd at kigge efter når du køber ind.

1) Sukker. Kært barn har mange navne. Producenter har regnet ud, at folk ikke er interesserede i store mængder sukker i deres mad, så for at maskere indholdet af sukker iblandt ingredienserne, står det tit under andre fancy navne. Kig efter: Glukose, sukrose, sukker, fruktose, maltodextrin, dextrose samt alt der ender med sirup.

2) Mængden af hovedingrediensen. Det siger næsten sig selv, men folk tænker tit ikke over det. Mange pølser og pålægsprodukter kan være helt ned til 40-50% kød, med resten af ingredienserne værende vand, sukker, hvedemel, soya, stivelser og konserveringsmidler. Optimalt har dine fødevarer altså næsten 100% hovedingrediens, med resten værende diverse krydderier.

3) Soya protein. Soya protein indeholder plante-østrogener der muligvis kan nedsætte testosteron niveauet hos mænd, dette er af åbenlyse grunde uønsket. Studier peger på at et højere østrogen niveau kan lede til mere agressivitet samt PMS blandt kvinder.

4)Mængden af ingredienser. En god hovedregel er, at hvis der er mere end 5 ingredienser, køber du det ikke. Det tager altså ikke 17 ingredienser at lave en hamburgerryg.

5)Hvedemel. Jeg gør selv en stor indsats for at undgå gluten og andre korn-derivater, så jeg tjekker altid om der kan være mistænkelige ingredienser. Kig efter Hvede, gluten, mel, stivelse (medmindre der specifikt står hvor det kommer fra), durum, kamut, graham, bulgur. Dette er ikke en komplet liste, men derudover står der ofte “kan indeholde spor af hvede”, hvis dette er tilfældet så lad produktet ligge.

Dette er desværre blot få ting af hvad der er i vores “mad”, som ikke burde være der, og som hver dag er med til at gøre dig mindre sund. Check eventuelt bloggen om økologi og diabetes hvis du er interesseret i mere om hvad dette kan betyde for din sundhed.

/RT

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: