PICP 1 – Structural balance Upper body – Dag 1

Dag 1 på PICP 1 uddannelsen er nu vel overstået. En lang dag med utrolig meget information og ny viden. Inden jeg vil beskrive hvad vi har været igennem i dag her i London vil jeg dog fortælle om forløbet op til denne uddannelse.

Inden vi kunne tilmelde os den praktiske del af uddannelsen skulle vi nemlig igennem teori og teknik delen. Dertil 4 eksamener online. Kravet var 92 % korrekte svar ud af 50 spørgsmål pr. eksamen. Spørgsmålene omhandlede de vigtige kapitler i vores teoribog. I PICP 1 handler teorien primært om: Gentagelser, sæt, time under tension, volumen, tempo, hypertrofi, relativ styrke, funktionel styrke og structural balance af overkrop. I PICP 2 stiger niveauet på teorien og den tekniske del. Her kom vi igennem emner som: Sikker og effektiv træning, øvelsesvalg, antal øvelser pr. træning, øvelses rækkefølge, frekvens, muskel længde/styrke test og structural balance af underkrop.  Vi bestod begge (Birgitte) vores teori og teknik eksamener og kunne derefter bestille den praktiske del af uddannelsen. Valget faldt på London, hvor vi kunne kombinere PICP 1 og PICP 2 over 6 uddannelsesdage.

Som beskrevet tidligere har dag 1 budt på ekstremt meget information og ny viden. Vores undervisere John Connor og Andre Benoit startede dagen med at gennemgå hvem de var og vi fik lov til at præsentere os selv. Derefter gennemgik lidt mere teori omkring structural balance. Fordele ved denne test og hvilke løft man oftest tester. Der er 2 grupper man tester. Primære løft og supplerende løft. Der er 7primære løft – Bi-acromial bench press, bi-acromial incline bench press, supine pull ups, dips, ez scott curl, ez reverse curl og press behind neck. Der vælges 2 primære løft ud fra kunden man arbejder med – altid kombination med agonist/antagonist. Derudover vælges der 2 supplerende øvelser. Af supplerende øvelser kan der vælges imellem seated external rotation, trap3 raise, db bent over one arm lateral raise eller powel raise. Ud fra disse løft udregnes en structural balance – alt udregnes efter det primære løft Bi-acromial bench press. Ud fra dette løft findes der evidensbaseret %-udregninger på hvor stærk man optimalt burde være i de andre øvelser. Vi gennemgik alle disse løft både teoretisk og praktisk. Hvad vi specielt skal være opmærksomme på, hvilke uligheder der ofte ses og hvorfra de kommer og hvilke progression der skal laves i de forskellige tests.
Hvis kunden ikke er afbalanceret optimalt kan kunden altså ikke yde optimalt. Derfor er dette et genialt redskab til at lave programmer ud fra. Man laver netop testen for at kunne lave individuelle programlægninger der netop arbejder med disse ubalancer.

Dag 1 er veloverstået og aftenen er brugt på at læse op til den praktiske eksamen i morgen, hvor vi hver især skal coache kunder igennem løftene. Teste deres structural balance og gennemgå programlægning derudfra.

/CJ (Skrevet 9 sep.)

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: