Madkvalitet – Proteinpulver

I dette andet indlæg i serien omkring madkvalitet vil vi takle proteinpulver. Godt nok er det jo i de flestes øjne ikke mad, men et kosttilskud, dette ændrer dog ikke på at kvaliteten af det indtagne produkt er alfa og omega. Der findes mange forskellige slags proteinpulvre: valleprotein, soya protein, ærte protein, ægge protein og så er der diskussion omkring koncentrater vs. isolater.

Hvilket proteinpulver?

Biologisk værdi er en måde at måle hvor stor en del af nitrogenen fra proteinet, der bliver inkorporeret i kroppens celler. Som regelt sammenlignes diverse fødevarer med æggeprotein, hvor den biologiske værdi af æggeprotein sættes som 100. Jo højere en karakter, desto bedre optages proteinet. Her er et skema over den biologiske værdi af de mest populære typer proteinpulver.

Valleprotein koncentrat: 104

Valleprotein isolat: 100

Æggeprotein: 100

Risprotein: 83

Ærteprotein: 65

Hamp protein: ?

Protein Digestibility Amino Acid Corrected Score (PDCAAS) er et målingssystem der tager højde for indholdet af den begrænsende aminosyre i forhold til kravet af essentielle aminosyrer ved børn i 2-5 års alderen. PDCAAS karakterer for diverse proteinpulvre er nedenunder, her gælder det igen om at have et så højt tal som muligt.

Valleprotein koncentrat: 1

Valleprotein isolat: 1

Æggehvide protein: 1

Ærteprotein: 0.69

Risprotein: 0.47

Hampprotein: 0.46

På disse skalaer vinder valleprotein koncentrat altså med en smule, ihvertfald ud fra et kvalitetsstandpunkt. Lad os se hvad studierne siger omkring valleprotein i forhold til sundhed og træning. Et studie sammenlignede protein fra valle, kasein og soya. Her var valleproteinen den mest effektive til at hæve proteinsyntesen efter træning. Valleprotein har også vist sig at have gode anti-oxidant egenskaber, ved at hjælpe med syntesen af glutathione. Dette er kun et minimalt indblik i hvad valleprotein kan hjælpe med, men tilbage til kvaliteten.

Der er idag et kæmpe marked for proteintilskud, denne konkurrence på markedet gør at mange producenter leder efter de absolut billigste måder at fremstille deres proteinpulver på. Desværre er det med valleprotein som alt andet, man får hvad man betaler for. Lad os starte med at kigge på om man skal vælge koncentrat eller isolat. Ved at fjerne fedtet og lave et valle koncentrat om til isolat fjerner man også visse gavnlige fedtsyrer og fedtopløselige vitaminer så som phosphatidylserine og d-vitamin. Immunoglobulinerne der findes i kvalitets valleprotein forsvinder også når man fjerner fedtet. Det er altså at foretrække at købe et kvalitets valleprotein koncentrat. Hvad er så et kvalitets koncentrat? Det skal være fra køer på græs og behandlet på en måde hvorpå proteinerne ikke denaturer. Desuden vil det være en god idé at finde et produkt uden kunstige søde -og farvestoffer, men dette er en hel blog for sig selv.

For at opsummere:

Valleprotein koncentrat fra køer på græs

udenaturet protein

kig efter et højt indhold af immunoglobuliner – gode mærker har over 10%

New Zealand er generelt kendt for at have de sundeste køer, så det at søge på New Zealand proteinpulver kunne være én mulighed.

 

http://jap.physiology.org/content/107/3/987.full.pdf+html

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21787910

/RT

 

 

 

3 Responses to Madkvalitet – Proteinpulver

  1. Max Nielsen siger:

    Mener helt sikkert at Valle isolat har en højere BV end valle koncentrat. BV er dog ikke et måleredskab man benytter da det kan måles på mange forskellige måder og ikke er nyttigt på nogen måde.

  2. Pingback: Bulk problemer – prøv en supershake! « sundere

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: