PICP 1 – Structural balance – Dag 2

Efter den første dag i London, var vi fyldte af indtryk. Træningscenteret var af topkvalitet. Alt i Lifefitness og Hammer Strength. Dertil sprintbane, prowler, slæder, TRX, boksering og et utal af cardiomaskiner. Cardioafdelingen havde desuden udsigt ud over hele det vestlige London – Så hvis man endelig skulle bruge tiden der havde man bestemt noget at kigge på og drømme sig væk i.

Men det der gjorde størst indtryk var bestemt undervisningen og underviserne John Connor og André Benoit. Niveauet var overraskende højt og vi blev presset igennem 8 timers teori kombineret med praksis i centeret. Derfor gik den første aften også med at læse op til Dag 2 eksamen, som vi begge var lidt nervøse for.

Dag 2 kom og vi startede stille ud med gennemgang af hvad dagen bød. Vi skulle igennem PNF stræk af overkroppen, progression af øvelser, eksamen og 2 timers teori om periodisering.

Vi startede med at arbejde med progression af øvelser. Først gennemgik vi et utal af Chin ups muligheder. Regression og progression. Vi arbejdede med Front levers og andre gymnastiske øvelser. Time Under Tension (TUT) blev gennemgået endnu engang og vigtigheden heraf i Chin ups blev nævnt flere gange – såvel for øvede som nybegyndere. Som en god personlig træner skal man kunne få alle kunder fra 0 til 12 chin ups på 12 uger, kvinder, såvel som mænd. Derefter gennemgik vi Pull down varianter, subscapula varianter, trap 3 varianter, rotator cuff varianter, bryst, biceps og triceps øvelser.

Efter frokosten startede vi ud med PNF (proprioceptive neuromuscular facilitation) stretching. Det er et emne jeg ikke vil gå i dybden med i dette indlæg, da jeg senere vil skrive et fyldestgørende indlæg herom. Men det var interessant og virkelig et godt redskab at bruge som personlig træner. Birgitte lavede desuden PNF på min skulder da vi kom hjem og effekten var enorm.

Så manglede vi blot 2 emner for dagen – Eksamen og periodisering. Det halve af holdet startede med eksamen og vi andre startede med teorien omkring periodisering. André Benoit gennemgik klassisk linear periodisering og fortalte om hvordan han arbejdede med det ifht. elite atleter op til OL. Vi gennemgik de forskellige faser og vigtigheden af variation. Vi gennemgik det for eliteatleter og for almindelige kunder.

Så kom eksamen – Jeg var lidt spændt, men ikke nervøs som sådan. Jeg tror Birgitte var mere nervøs. John Connor skulle teste os i Structural Balance test upperbody. Vi blev sat sammen 2 og 2. Vi måtte ikke være sammen med en vi kendte, så jeg blev matchet med en fyr fra London og Birgitte med en anden Engelsk fyr. Min makker og jeg skulle gennemgå og teste hinanden i Dips, Trap 3 raise og Seated external rotation. Alt skulle foregå som vores manual havde foreskrevet – pauser holdes, korrekt antal sæt, korrekt progression og korrekt teknik. Det gik rigtig fint – Jeg endte med at lave 1*65 kg + Kropsvægt i Dips (4010) og min makker 1*97,5 kg + Kropsvægt (Imoponerende!). Herefter testede vi de små support øvelser, hvilket virkelig fik mine øjne op for mit tidligere skulderproblem. Jeg fejlede med 0 kg. grundet dårlig mobilitet i venstre skulder! Et område jeg virkelig skal have arbejdet igennem med mobilitetsarbejde, SMR og ART. Birgitte skulle testes i Chin ups, Trap 3 og Seated external rotation. Hun lavede imponerende 1*7,5 kg + Kropsvægt (4010) i chin ups. Dertil skal det nævnes at hun var den eneste på holdet der var korrekt strukturelt afbalanceret i overkroppen.

Vi bestod begge PICP 1 og nød stolte aftenen i London.

/CJ

Skriv et svar

