Kaffe – dagligt sundhedsboost

Til de af jer læsere der drikker kaffe hver morgen, eller bare engang imellem, kommer her et par gode nyheder. Til dem af jer der ikke drikker kaffe: måske i burde begynde. Det ser nemlig ud som om, at kaffe har en del gavnlige effekter, udover altså at få dig ud af sengen om morgenen.

Type-2 diabetes

Der er efterhånden en del studier der peger på, at indtag af 3-5 kopper kaffe dagligt, kan være forebyggende over for type-2 diabetes. Grundende til dette kan være mange. Kaffe indeholder en stor mængde anti-oxidanter, der kan hjælpe med at bekæmpe formationen af frie radikaler. Magnesium og krom fra kaffen kan muligvis også hjælpe med insulin-følsomheden, hvilket er af stor betydning for sundheden, især i forhold til type-2 diabetes. Selvom ingen endnu har hele forklaringen, tyder det dog på at det ikke er koffeinen i kaffe der har de gavnlige effekter, da koffeinfri kaffe også ser ud til at være gavnligt.

Depression

Flere studier peger også på at kaffe kan hjælpe med depression. Her får koffein dog “skylden”, da koffein kan blokere stoffet adenosin og dermed lede til en effekt lignende den fra øgede dopamin niveauer. Dele af hjernen med høje niveauer af dopamin ser også ud til at være involverede i depression. Hvis du vil nyde denne effekt fra kaffen, skal du altså have fat i en kaffe med koffein.

Adiponectin

Et 8 ugers studie med normal- og koffeinfri kaffe, så en forøgelse af adiponectin niveauerne efter øget indtag af kaffe. Dette er en god ting da adiponectin kan hjælpe med at øge insulin følsomheden samt fedtforbrændingen. Igen ser det altså ud til, at der er andre ting en koffein på spil i kaffen.

Koffein-fri kaffe

Der findes flere måder at fjerne koffeinen fra kaffebønnerne på, men de fleste af dem involverer kemikalier der kan være skadelige for dit helbred. Derfor vil jeg anbefale, hvis du altså vil drikke koffein-fri kaffe, at finde et produkt hvor “Swiss water process” metoden er brugt. Dog ser det ud til, at normal kaffe er optimalt, hvis man vil nyde alle de sundhedsfremmende effekter.

Mælk i kaffen?

Kasein proteinet fra mælk er blevet vist at binde til polyfenoler, nogle af de gavnlige ting i kaffen, hvorfor jeg ikke anbefaler at man bruger mælk i sin kaffe. Istedet kan man med fordel hælde en smule fløde i kaffen, da koffein molekylet også er lidt fedtopløseligt, på den måde får man den gode smag og et ekstra buzz fra koffeinet.

/RT

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21914162

http://en.wikipedia.org/wiki/Decaffeinated_coffee

http://archinte.ama-assn.org/cgi/content/short/171/17/1571

One Response to Kaffe – dagligt sundhedsboost

  1. Jesper siger:

    Perfekt. Så skal jeg jo bare blive ved med at gøre det jeg plejer. Nemli drikke kaffe:)

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: