Alkohol

Alkohol er en væske, der er let opløselig i vand. Det er et opløsningsmiddel for fedt og fedtstoffer. Dets fedtopløsende virkning udnyttes i hushldningssprit, der er en 93% opløsning af alkohol i vand, denatureret med pyridinforbindelser, som gør den udrikkelig. Alkohol er meget er meget let absorberbart , idet det kan optages allerede i ventriklen, men ellers optages i tolvfingertarmen og går herfra direkte over i blodbanen. Alkoholindholdet i blodet stiger derfor hurtigt. Hvis alkohol indtages fastende og alene, stiger indholdet i blodet i løbet af 15-30 min. Sker indtagelsen sammen med andre næringsstoffer forsinkes optagelsen noget. Sukker og fedt har størst virkning med hensyn til at hæmme optagelsen. Efter optagelsen føres alkoholen ud til leveren, hvor størsteparten forbrændes til CO2 og H2O. Alkohol trænger let igennem cellemembraner, så en del vil diffundere ud i andre organer og udskilles i lunger, nyrer og hud. Det ser dog ud til, at det er mindre end 10% af den indtagne mængde.

Forbrændingen foregår udelukkende i leveren og med konstant hastighed, som er afhængig af legemsvægten. Dette sker på flere forskellige måder, som jeg ikke vil komme nærmere ind på.

Forsøg viser, at tendensen til hjertekarsygdomme er mindre, når der indtages regelmæssige men normale doser alkohol dagligt. Derved sker der en forøgelse af lipoproteinet HDL i blodet, hvilket medfører kolesterol lettere transporteres bort fra blodbanen. Andre fysiologiske virkninger er forøget blodomløb og en vis smertestillende effekt. Skadesvirkningen af alkohol optræder sandsynligvis først, når 30-40% af energien indtages via alkohol. Selvom der er store individuelle forskelle på effekten af en så stor indtagelse, kan der konstateres skader på nervesystemet, lever, bugspytkirtel og mavesæk. Det er både reversible og irreversible skader, og de fleste skyldes alkoholens store diffusionsevne og evne til at opløse lipidmembraner. I flere store befolkningsundersøgelser har man påvist sammenhæng imellem kræft og højt alkoholindtag, især når indtagelsen kombineret med tobaksrygning.

Derfor anbefaler jeg altid at man skærer ned på de hårde byture, men holder ved 1 glas rødvin dagligt. Specielt inden sengetid er 1 glas rødvin optimalt ifht. søvnkvalitet. Et emne jeg vil komme nærmere ind på i et andet blogindlæg.

/CJ

2 Responses to Alkohol

  1. Christina siger:

    Jeg holder mig til det ene glas rødvin (dog ikke hver dag), for jeg kan mærke, at det er bedre for min krop. Efter en bytur kan man ikke meget næste dag, og det gider jeg virkelig ikke bruge min tid på – Man kan sagtens have det sjovt uden at drikke sig en kæp i øret.

Skriv et svar

