Proteinindtag og reaktionstid

Der er mange gode grunde til at indtage mere protein i kosten end de anbefalede 0,83g/kg kropsvægt/dag. En grund der ikke bliver nævnt så tit, er effekten af et højere proteinindtag på reaktionstid. Et Dansk studie fra juni 2011 sammenlignede effekten af et højere proteinindtag på forskellige ting så som muskelstyrke, livskvalitet og reaktionstid. To grupper af sunde raske mænd i alderen 20-40 år blev sat til at spise henholdsvis 1,5 og 3g protein/kg kropsvægt/dag i 3 uger. Det ekstra proteinindtag blev indtaget ved at erstatte kulhydratrige fødevarer så som pasta, ris, brød og juice med fedtfattigt kød.

Der var en signifikant forbedring i reaktionstid på 21,9ms, med en standardafvigelse på 22,1ms, ved dem der spiste kosten med mest protein. Det svarer til en forbedring på ca 4,5%, hvilket må siges ikke at være dårligt på 3 uger. Dette alene er selvfølgelig ikke nok grundlag til at anbefale en kost med et højt proteinindtag, men det er ikke desto mindre interessant data.  Hvis man dyrker en sport hvor reaktionstid betyder meget, er det måske et forsøg værd. EPA og DHA omega-3 fedtsyrer har også vist lignende resultater, så en høj-protein kost med lidt EPA/DHA virker som et godt sted at starte.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21239090

/RT

 

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: