Smidighed

Når der snakkes smidighed i de generelle fitness kredse, snakkes der næsten altid om statisk passiv smidighed. Et eksempel på dette er den klassiske “sit n’ reach”, hvor man sidder på gulvet med benene strakt foran sig og prøver at få fat i sine tæer. Der er dog mange flere former for smidighed end hvad der traditionelt snakkes om, og endnu flere former for udstrækning til at opnå den ønskede smidighed.

Thomas Kurz, forfatter af “Stretching Scientifically”, mener der er seks former for smidighed, hvoraf kun tre af dem bruges i sportsgrene. De tre former er:

  • Dynamisk aktiv smidighed – Udstrækning der foregår udelukkende ved muskelkraft. Et eksempel på dette kunne være et højt spark.
  • Statisk aktiv smidighed – Udstrækning i en statisk position ved hjælp af muskelkraft. Et eksempel her kunne være at løfte benet op og holde det, uden hjælp fra armene.
  • Statisk passiv smidighed – Udstrækning i en statisk position med ekstern hjælp. Et eksempel her kunne være at løfte benet op og holde det med hjælp fra hænderne.

I en split planche kræves statisk aktiv smidighed, for at gøre det nemmere.

I split kræves statisk passiv smidighed

Udstrækning til at opnå disse forskellige former for smidighed vil variere, da udstrækning ligesom alt andet kropsligt er meget specifikit. Aktiv smidighed kræver fx at agonisten kan kontrahere i den givne position, samtidig med at antagonisten bliver strukket. Fremtidige blogs vil give indblik i hvordan smidighed bedst opnås i forskellige positioner.
/RT

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: