Tip – fast føde mætter mere

Flydende kalorier, især i form af sukker, er en af de værste opfindelser nogensinde. Medmindre man selvfølgelig prøver at tage på. For at holde en god kropskomposition, er det vigtigt ikke at overspise og her kommet mæthed ind i billedet. Det er idag alt for normalt, at række ud efter en cola, en liter mælk eller en proteinshake hver gang sulten kalder. Folk gider simpelthen ikke tilberede fast føde. Dette er en skam, da det viser sig at isokaloriske drinks ikke mætter nær så meget som fast føde gør. Dette er en total no-brainer når man tænker over det. Det at tygge sin mad starter fordøjelsesprocessen og hjælper med at sende mæthedssignaler. Fast føde fylder generelt også mere i maven hvilket er en vigtig kvalitet for at opnå mæthed.

Konklusionen på et nyt studie lyder således: “Subjects required further consumption after drinking the meal, motivated by hunger or thirst, showing that drinking a meal causes confusion that may imply a risk of overconsumption.”

Så hvor vil jeg hen med denne blog? Min pointe er ganske enkelt, at flydende måltidserstatninger, hvor fristende de end må være, i alle sine former er en utroligt dum idé, hvis du gerne vil tabe dig eller holde en god kropskomposition. Dette gælder også proteinshakes. Hvis man til gengæld er igang med at øge sin muskelmasse og har problemer med det – ja så kan en supershake være en god ide. Det handler altså, som altid, om sin egen personlige målsætning.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22095116

/Rasmus Thomsen

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: