ORAC

Der er masser af kraft i det såkaldte powerfood, fordi disse råvarer har en en meget høj koncentration af de særlige antioxidanter. Denne koncentrede sundhed måler man i ORAC-enheder, som er den power, der holder dig på toppen hver eneste dag.

Det er sikkert ikke noget du tænker over, når du sætter tænderne i en saftig appelsin, men rent faktisk giver den dig over 300 forskellige stoffer. Sådanne stoffer har verdens ernærneringsforskere fundet mere end 5000 forskellige af, og mange af dem findes i den samme råvare. Stofferne kan ikke rigtig adskilles fra hinanden, og derfor har man fundet en overordnet måde at samle de sunde egenskaber på. Man måler nemlig, hvor god den enkelte madvare er til at forhindre skadelig oxidation og giver den en ORAC-værdi. ORAC står for Oxygen Radical Absorbance Capacity, der frit kan oversættes til madvarens evne til at neutralisere frie radikaler. Frie radikaler opfører sig agressivt i kroppen og får bla. derfor en del af skylden for eks. åreforkalkning og kræft.

Generelt er det sådan, at jo højere ORAC-værdi en råvare har, jo flere og stærkere antioxidanter får de fra den. Men det har også noget at sige, hvor meget du naturligt spiser af den pågældende råvare. Er din powerfood en fornøjelse at spise i store mængder, får du også ekstra mange antioxidanter. De fleste eksperter er enige om at et høj ORAC-indtag er en stor fordel for din sundhed, og at du hellere end gerne må spise løs af både frugt og grønt. Det er dog ikke sådan, at du kun skal spise nogle bestemte råvarer, eftersom de fleste former for frugt og grønt jo er sunde. Det er meget bedre at spise mange forskellige slags end udelukkende at kaste sig over en bestemt råvare med en høj ORAC-værdig.

Der findes ingen fast anbefaling for hvor mange ORAC du bør have, men førende forskere på områder anbefaler dog op til imod 5000 ORAC-enheder om dagen. Det er en mængde der svarer til over det dobbelte af gennemsnits danskeren får. For at opnå dette niveau kræver det man spiser rigtig meget frugt og grønt dagligt eller målrettet vælger de stærkeste powerfoods.

På billedet under ses en ORAC tabel. Langt de fleste råvarer på listen er friske råvarer, men der findes også nogle eksplemer på eks. tørret frugt som er godt. Målt pr. 100 g er ORAC typisk højere i den tørrede version, fordi antioxidanternes frie vand er drevet ud, men til gengæld indeholder de også flere kalorier.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: