Hvor finder jeg mest næring?

Vi hører tit, at vi skal spise fuldkorn på grund af deres fibre og grøntsager på grund af deres vitaminer. Kød er anset af mange som næringsløst føde, hvilket er en skam. Næsten alle folk er interesserede i at få nok vitaminer og mineraler, da de fleste på et eller andet punkt godt ved det er vigtigt. Denne blog gennemgår, hvor du kan finde flest mikronæringsstoffer og fibre per kalorie og derigennem optimere dit helbred og din præstationsevne i din givne sportsgren.

Nedenstående tabel viser næringsstofindholdet for diverse vitaminer og mineraler i forskellige fødevaregrupper. Parantesen ud for hvert tal viser hvilken relativ plads fødevaregruppen har, for indhold af stoffet set til venstre, i forhold til de andre fødevaregrupper. jo højere tal jo bedre, det vil sige at et 7-tal markerer at den givne fødevaregruppe har det højeste indhold af stoffet af alle de testede fødevaregrupper.

Næringsstofdensitet af forskellige fødevaregrupper (1)

Det nederste tal for hver fødevaregruppe indikerer den totale score for indhold af næring, hvor et højere tal igen er bedre, og det ses at grøntsager, fisk og skalddyr, kød og frugt er de fire mest næringsrige fødevaregrupper. Det er altså en løgn når du hører at fuldkorn er rige på næring. Hertil skal tilregnes den store mængde anti-næringsstoffer i korn og gryn, samt deres store potentiale som fødevareallergen. Næringsstoffer findes ikke bare i større mængder i grønt og kød, men er altså også mere tilgængelige.

“Hvad så med fiber?”, tænker du nok. Der er trodsalt masser af fibre i fuldkorn, hører man da ofte i reklamerne. På WHfoods analyse af mængden af fibre per kalorie (2), er det tydeligt at grøntsager, frugter og krydderier dominerer listen, dog med visse bønner iblandt.

Hvis du ønsker maksimalt udbytte per kalorie mad du indtager, kan det anbefales at bygge sin kost op omkring grøntsager, kød, fisk, skalddyr og frugt. Dette gælder både for mængden af mikronæringsstoffer og for mængden af fibre. Lad være med at tro at du går glip af essentielle næringsstoffer og fibre ved at ekskludere gryn fra kosten. Gryn er kalorietætte og næringslette, hvor kød, grønt, frugt og fisk er næringstætte og kalorielette.

(1) Loren Cordain, S Boyd Eaton, Anthony Sebastian, Neil Mann, Staffan Lindeberg, Bruce A Watkins, James H O’Keefe, and Janette Brand-Miller ” Origins and evolution of the Western diet: health implications for the 21st century”

(2) http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=nutrient&dbid=59

/Rasmus Thomsen

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: