Feedback fra et 12 ugers forløb med Heidi Kronvold

Heidi startede et 12 ugers forløb op med mig, med et mål om at tabe sig og lære om en fornuftig let tilgang til kost. Herudner kan læses hvad Heidi fik ud af dette forløb.

1 – Fortæl lidt om dig selv. Hvad har du tidliger forsøgt, din hverdag inden forløbet osv. ?

Jeg hedder Heidi Kronvold og er 33 år gammel. Jeg arbejder som softwareudvikler og er gift med Stig. Sammen har vi to børn, Elliot og Anne Petra på lige knap 4 og 2 år.

Siden min første graviditet i 2008 har jeg vejet lidt for meget og har haft rigtig svært ved at komme så langt ned i vægt, som jeg gerne ville. Vha. kostplaner som dem fra Vægtkonsulenterne, Nupo-pulver og brug af slankedoktor.dk lykkedes det mig dog at komme ned på samme vægt som inden mine graviditeter. Det var en hård kamp og lige så snart jeg begyndte at slappe af, sneg kiloene sig på igen.

Jeg havde tit problemer med appetitten om morgenen, men de dage hvor jeg alligevel følte sult, spiste jeg hovedsageligt havregryn med fedtfattig mælk. Jeg blev tit meget sulten tidligt på formiddagen og endte derfor med at overspise til frokost. Min frokost var ret sund med masser af grøntsager og fisk, men jeg spiste også brød og gryn/pasta/kartofler. Igen om eftermiddagen gik jeg helt sukkerkold, og det resulterede ind imellem i at jeg tog nogle dårlige madvalg om eftermiddagen. Aftensmaden var igen oftest sund og nærende (og som i alle andre travle børnefamilier så stod den ind imellem på take away og anden let “mad”). Mit største problem var om aftenen, når ungerne var blevet puttet, og jeg dødtræt væltede om på sofaen. Så var det lidt for nemt at gå om bord i slik, chips, chokolade og rester fra aftensmaden.

Som barn motionerede jeg rigtig meget, men efter jeg selv har fået børn, så er mængden faldet desværre. Jeg brugte en del tid på løb og pilates for at holde min ryg i form.

2 – Hvordan har forløbet ændret din tilgang til kost og sundhed?

En af de største ting, der har ændret sig for mig, er, at jeg ikke længere holder øje med mængderne af maden. Jeg har så småt glemt, hvor meget 3 gulerødder vejer og nyder at jeg kan spise præcis den mængde, jeg lyster. Samtidig er det dejligt at få lov til at give den gas i protein fra kød, fisk og fjerkræ/æg. Jeg har altid spist meget protein, men tidligere er mit indtag også kommet fra mejeriprodukter, som fx Skyr, fedtfattig ost osv. Jeg har fået øjnene op for at fedt ikke er min fjende nummer 1.

3 – Hvilke fordele har du fået af at skifte til ny kost?

Jeg har fået meget mere energi. Jeg har et stailt blodsukker hen over dagen, så jeg falder stort set aldrig i og spiser usunde ting. Min lyst til mad virker mere naturlig nu. Faktisk oplever jeg ofte, at jeg ikke føler mig sulten til aftensmad men blot spiser for at være sammen med familien – og så bliver mængderne automatisk mindre.

Vægten er faldet så meget at jeg ikke længere betragter mig selv som overvægtig, og det er STORT for mig igen at føle mig normalvægtig og sund.

4 – Har der været fordele ved at ændre kosten udover det vægtmæssige?

Jeg er blevet stærkere og har fundet ud af, at motion for mig ikke skal være dødsyge løbeture med alt for høj musik i ørerne. I stedet kan jeg lege og konkurrere på den måde, som jeg altid har elsket det. Jeg har det sjovere og motion er ikke længere en sur pligt. Samtidig har jeg opdaget, at jeg kan motionere i langt kortere tid og få et større udbytte ud af det.

At ændre kosten til paleo har også givet os noget mere at snakke om over frokosten i kantinen på arbejde fx. Jeg fortæller gerne til alle, der gider høre om det, og lovpriser paleo i store vendinger.

Helt generelt synes jeg jo at tanken om at forsøge at leve lidt mere “roligt” og stenalder-like er meget tiltalende. Men jeg kommer nok aldrig til at gå barfodet rundt og lave mad over bål, og den teknologiske udvikling har også ført ting med sig, som jeg ikke vil undvære i mit liv.

5 – Hvordan vil du og din familie spise fremover?

Min familie støtter mig meget i mit valg om at skifte kost. Det er nu godt en måned siden mit forløb med Casper stoppede, og jeg har ingen planer om at ændre min kost tilbage til det, den bestod af før. Familien spiser det samme som mig til aften. Jeg laver dog stadig lidt ris eller andet til dem, men jeg laver mindre og mindre af det. Børnenes madpakker i institutionen består ikke længere af rugbrød og yoghurt. Nu er der frugt, nødder, æg, grøntsager og forskellige former for kød i madpakken. Ind imellem får de også en skive rugbrød med for det savner de at kunne spise.

Udover den nye tilgang til kost tabte Heidi sig 10 kg. Et utroligt flot resultat!

/Casper Jespersen

Skriv et svar

