Boganmeldelse: The magnesium miracle

Dagens blog er en boganmeldelse af “The magnesium miracle” af  den amerikanske læge og naturopat Carolyn Dean.

Resume

Bogen handler kort og godt om mineralet magnesium. Der bliver i bogen forklaret hvordan magnesium er involveret i hundredevis af kropslige processer, hvilket gør at dette mineral er vigtigt for alle uanset deres formål med livet. Første del af bogen fortæller en kort historie om, hvorfor vi i den vestlige verden ofte er i magnesiummangel. Stressede livsstile, fastfood og et landbrug der ikke er hvad det har været er alle skyld i denne mangel. Efterfølgende forklares magnesiums rolle i mange vestlige sygdomme så som depression, PMS, forhøjet blodtryk, diabetes og fedme. Flere mekanismer hvorved magnesium kan forbedre disse tilstande forklares og ofte følger en historie fra det virkelige liv omkring en af forfatterens patienter. Til sidst gives løsningsforslag til øgning af magnesiumindtaget både igennem kost og kosttilskud.

Stærke sider

Bogen har en evolutionær tilgang, hvilket er essentielt når der snakkes biologi. Denne tilgang bakkes op med stakkevis af research og klinisk erfaring, hvilket i mine øjne gør bogen meget troværdig. Magnesium fremstilles ikke som værende den eneste essentielle ting for et sundt helbred, tværtimod bliver der lagt tryk på vigtigheden af en sund livsstil. Andre kosttilskud end magnesium anbefales også for specifikke tilstande, hvilket igen beviser at forfatteren ikke er fortabt i en verden hvor magnesium er det eneste vigtige.

Svagheder

Forfatteren nævner ofte kød som værende giftigt og usundt, hvilket langt fra er tilfældet hvis kødet vel og mærke kommer fra sunde kvæg. Herudover er jeg uenig med en stor del af kostrådene, selvom de for den gennemsnitlige person nok vil tilvejebringe bedre sundhed. Jeg er dog enig med hende i, at kød fyldt med antibiotika og hormoner selvfølgelig langt fra er optimalt. Mængden af magnesium i fødevarer angives i mg/100g, hvilket får mange grøntsager til at se ud som suboptimale magnesiumkilder. Her foreslår jeg at kigge på indholdet pr. kalorie istedet. Der er for eksempel en del magnesium i 100g mandler, men dertil kommer næsten 600 kalorier hvilket der ikke ligefrem er plads til i alles kostplan. Samme mængde magnesium kan fås fra under 100 kalorier spinat, hvilket nok ikke går op for de fleste læsere sådan som bogen er sat op nu.

Til slut: fem tips fra bogen

– De fleste folk har brug for 6-8 mg/kg kropsvægt magnesium pr. dag. Atleter og børn har større krav på omkring de 10mg/kg kropsvægt.

– De bedste former for magnesium kosttilskud er magnesium taurate, glycinate, orotate, citrate og lignende magnesium chelates. Magnesium oxid optages ekstremt dårligt, (omkring 4%) så spild ikke pengene på billige mineralkosttilskud.

– Magnesium regulerer calcium optaget og sørger for at vedligeholde homeostase imellem disse to mineraler. Calcium er ikke opløseligt uden magnesium, hvilket gør at stort indtag af calcium uden tilstrækkeligt magnesium kan lede til åreforkalkning og nyresten.

– For meget calcium leder til muskelspasmer i glatmuskulaturen, hvilket kan forårsage ting som forøget blodtryk, hjerteanfald og astma. Konstant affyring af neuroner grundet for meget calcium kan også lede til døden af disse celler.

– Hvis du går til din læge og får målt dine magnesium niveauer måles serum niveauerne højst sansynligt. Dette er ikke godt da serum niveauerne korrelerer meget dårligt med magnesium-ion niveauerne i kroppen. Med andre ord ser man næsten aldrig en mangeltilstand på en serum magnesium test. Spørg istedet efter at få målt magnesium niveauerne i dine røde blodceller.

/Rasmus Thomsen

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind: