Motivation – nå dine nytårsfortsætter!

Nu er 2012 skudt igang og næsten alle har et eller flere nytårsfortsætter af forskellig art. Lidt ironisk dog, er at et af nytårsfortsætterne ofte er noget lignende “i år vil jeg holde mine nytårsfortsætter”. Min pointe er at nytårsfortsætter ofte ikke holder. Det er min mening at folk er ret så motiverede til at overholde nytårsfortsætterne, men at motivationen hurtigt daler – kraftigt. Der kan være flere grunde til dette og denne blog vil gennemgå hvorfor jeg tror nytårsfortsætter ofte ikke holder.

Dårlig målsætning

Ligesom målsætning ofte kan være en god ting, er det også noget der slår mange ud af kurs. God målsætning sætter både specifikke mål og beskriver, hvordan disse mål skal opnåes. Dårlig målsætning kan være pga. manglende specificitet omkring processen og/eller tidsrammen samt realiteten af disse mål.

Dårlig målsætning:

– Jeg vil løbe et marathon i 2012, ved at løbe hver gang jeg får tid til det

God målsætning:¨

– Jeg vil løbe New York City Marathon den 4. november 2012 på en tid under 4 timer. For at gøre dette vil jeg følge X program X antal gange om ugen og spise en kost bestående af XX, samt supplere med en multivitamin og 5g fiskeolie dagligt. For at holde mig selv ansvarlig vil jeg hver dag beskrive hvad jeg har gjort for at nå mine mål, samt hvad jeg har gjort der førte mig væk fra mine mål.

Målsætning er en kunst i sig selv og der er mange faktorer der skal overvejes. Generelt er langtidsmål med mere specifikke deltidsmål en god idé, dog skal målene være drevet af lyst og ikke af de utallige belønninger som mange bruger. Mål drevet af belønninger holder aldrig på lang sigt, som Daniel Pink så nøje forklarer i hans bog “Drive”. Dette bringer mig til næste punkt på dagsordenen.

Disciplin er en myte

Dette er en god pointe jeg lærte fra Charles Poliquin. Hvor disciplineret man er, er en reflektion af hvad man elsker. Hvis man elsker at træne, måske fordi man synes godt om et veltrænet udseende eller måske bare er masochist, så er der ingen tvivl om, at man får sin træning fyret af. Hvis man tilgengæld elsker chokolade muffins mere end man elsker sit vaskebræt, så er der ingen tvivl om at det vil afspejle sig i udseendet. Planlæg dine nytårsfortsætter og måden de skal udføres på herefter. Hvis du hader at løbe, men elsker at løfte vægte, så er 5km løb hver dag ikke noget der holder i længden og dermed ikke noget der fuldfører dit nytårsfortsæt om at tabe 10kg. Mange folk elsker også resultater, ja det gør de fleste faktisk, så nogle gange må man have resultaterne i baghovedet når der skal ydes hårdt arbejde.

Manglende resultater

Dette er nok en af de største grunde til at folk fejler. Manglende resultater kan være pga. dårlig målsætning eller “disciplin”, men ofte er det ganske enkelt pga. forkerte valg angående træning, kost og livsstil (når vi snakker mål omhandlende sundhed). Mængden af fejlinformation på dette område er større end næsten alle andre områder. Hver person har sin filosofi fordi det nu har virket for ham/hende. Når det så ikke virker for kunden, får kunden ofte skylden. Se på forrige blog hvor kunden havde prøvet alt, men manglet resultater indtil hun samarbejdede med Casper. Ikke alle har brug for en træner selvfølgelig, men det er en god idé for de fleste. Gode links til brugbar information kan findes i blogrollen her på siden, for dem der vil tage sagen i egen hånd.

 

Hav denne information i baghovedet når du nu skal opnå dine nytårsfortsætter og andre målsætninger. Specifikke realistiske mål, drevet af lyst og kampgejst er vejen frem.

 

/Rasmus Thomsen

Skriv et svar

