Undgå østrogen: forebyggelse & madvaner

De tidligere afsnit omkring østrogenlignende stoffer har diskuteret ting så som plastik, parfumer og PFC, samt snakket lidt omkring hvilke negative effekter disse stoffer kan medføre. De findes her, her, her og her. Udover så vidt muligt at følge anbefalingerne i de foregående artikler, er der også visse kostvaner der kan være til fordel i et miljø med stor forurening. Det viser sig nemlig, at både fibre og andre kemikalier i mange grøntsager kan hjælpe med udskillelse af overskydende østrogen. Her er fem tips til at hjælpe dig på vej til en bedre hormonprofil.

1) Spis grønne grøntsager hver dag. Kål (alle slags), broccoli og kålroe indeholder indoler og et stof kaldet sulfuraphane som hjælper leveren med at udrense østrogen. Andre grøntsager skal selvfølgelig ikke udelukkes. Fiber er også vigtigt for udrensning og også her gør grøntsagerne sig bedre end næsten alle andre fødevarer.

2) Spis nok protein. Protein skal bruges af leveren i faseII udrensning og hvis denne protein ikke kommer fra kosten bliver den taget fra musklerne. Det er svært at komme med specifikke anbefalinger, men 1g/kg kropsvægt er et udemærket minimumskrav. Et højere proteinindtag er for de fleste kun fordelagtigt.

3) Hold dit tarmsystem sundt med probiotika. Gode bakterier kan hjælpe med at forhindre genoptagelse af toxiner fra tarmsystemet. Yougurt kan være en udemærket kilde, hvis man tolerer mælkeprodukter, men sørg for at få yougurt af god kvalitet (økologisk, rå hvis muligt) da bakterierne ellers kan være døde. I visse tilfælde kan yougurten endda indeholde østrogen, hvilket går stik imod formålet med at spise den. Probiotika som kosttilskud er en anden og ofte foretrukken kilde til gode bakterier.

4) Drik nok vand. Toxiner udskilles blandt andet i urin og sved og et større vandindtag kan hjælpe med større udskillelse. Igen er det svært at komme med konkrete anbefalinger, men 2-3L om dagen er nok for de fleste.

5) Tag en god multivitamin. Diverse nutrienter hjælper med faseI lever udrensning og skal erstattes gennem kosten. Vores kost indeholder ikke de vitaminer den plejede og både stress og forurening øger kravet endnu mere. En mulitvitamin er en god sikring at have med.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

/Rasmus Thomsen

 

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: