Tip – manipulering af styrkekurver

Der findes et utal af øvelser til udførelse under styrketræning og mange faktorer er med til at afgøre, hvorfor nogle øvelser er bedre end andre. En af disse faktorer er øvelsens styrkekurve i forhold til musklens styrkekurve. For at musklen stimuleres maksimalt under hele bevægeudslaget, og ikke kun ved det såkaldte ‘sticking point’, er det essentielt at øvelsens styrkekurve matcher musklens. Et eksempel på manipulering af styrkekurven ses ved brugen af kæder i en backsquat. I en normal squat vil bundpositionen være det sværeste sted og toppen det nemmeste. Dette vil lede til suboptimal stimulering af musklerne i toppen af øvelsen. Her kan kæder sættes på stangen, således at de hviler på jorden i bunden af øvelsen og hænger frit i toppen af øvelsen, dette modificerer styrkekurven for øvelsen til bedre at passe musklernes styrkekurve i denne øvelse. Hvis du har muligheden for det er kæder derfor som regelt at foretrække i ekstensor øvelser.

/Rasmus Thomsen

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: