Self-Myofascial Release

 

 

 

 

 

 

 

Intro

Self-Myofascial Release (Herefter SMR) er et hurtig voksende fænomen på verdensplan, men ikke mindst i Danmark. Metoden kan bruges af alt fra sportsudøvere på alle niveauer til Hr. og Fru Danmark hjemme i stuerne. Men hvad er SMR? Hvordan virker det? Og hvorfor er det blevet så populært?

Baggrund

I tidligere artikler her på bloggen har der været længere referencelister, men ikke denne. Dette  skyldes at SMR ikke er et særlig videnskabelig veldokumenteret område. Derfor vil denne artikel tage udgangspunkt i teori inden for SMR og ikke videnskabelig studier.

Den positive effekten skabt ved SMR fra f.eks. foam rolling, skyldes formentlig den antimyotatiske refleks skabt af Golgi-seneorganet (Senetenen). I overgangen fra sene til muskel finder vi Golgi-seneorganet, som er en mekanoreceptor der følsom over for udspænding. Organet har til opgave at fortælle kroppen hvor meget spænding, der er i den påvirkede muskel/sene.  Når spændingen på musklen bliver så høj at der er en risiko for at musklen kan tage skade, stimulerer Golgi-seneorganet muskel spindlerne til at slappe af og sænke tonus i muskulaturen. Denne nedsættelse af tonus er den antimyotatiske refleks, og er med til at skabe nedenstående fordele.

Fordelene ved SMR teknikker

–       Reducerer og nedbryder arvævsdannelser

–       Reducerer spænding i overaktive muskler

–       Reducerer smerte

–       Reducerer stress på ledstruktur

–       Forbedre kvaliteten af bevægelse

–       Forbedre mobilitet og range of motion

–       Øget velvære

–       Billig i forhold til dybdegående manuel behandling hos fysioterapeut eller ART-behandler

/Thomas Bay

Kilder:

Schiby, Bente; Klausen, Klaus: Menneskets fysiologi, hvile og arbejde. FADL’s forlag 2. Udgave, 2. Oplag, 2017

http://robertsontrainingsystems.com/downloads/SMR-manual.pdf

4 Responses to Self-Myofascial Release

  1. Pingback: Self-Myofascial Release | bayperformance

  2. Pingback: Self-Myofascial Release, part 2 « sundere

  3. Niels siger:

    Kan der gøres noget såfremt man har ondt i skinnebenet ?

    • sunderertcj siger:

      Man kan sagtens rulle forsiden af underbenet hvilket vil hjælpe på skinnebensbetændelse. Derudover kan man arbejde med SMR på læggen (specielt soleus). En spændt Solues vil ofte medføre skinnebensproblemer.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: