Boganmeldelse – Primal body, primal mind

Nu er det blevet tid til endnu en boganmeldelse, denne gang omhandlende en af de mindre kendte ‘paleo-bøger’ på markedet. Der er efterhånden så mange paleo-bøger, at det kan være svært at vide, hvilke der er værd at bruge pengene på. “Primal body, primal mind” af Nora Gedgaudas er en af de lidt mere avancerede bøger på området, i forhold til fx. Mark Sisson’s “Primal blueprint” eller Robb Wolf’s “The paleo solution”.

Resume

Bogen er egentlig mere en samling artikler, der i sidste ende er blevet sammenskrevet til en bog. Artiklerne omhandler på den ene eller den anden måde kost og livsstil i forhold til menneskets udvikling, men hviler ikke kun på det evolutionære princip. Påstandene er bakket godt op med videnskab, der viser netop hvorfor anbefalingerne i denne bog burde virke. Noget der er specielt godt ved bogen, er at den dækker hele den livsstil der skal til for at leve sundt og ikke kun kommer med kostanbefalinger. Alt lige fra kemikalier og toxiner til dirty electricity og stress bliver gennemgået, og anbefalingerne til hvordan man lærer at leve med hver enkelt ting i et moderne samfund er solide.

5 anbefalinger fra bogen

• Spis græsfodret kød og masser af blandede grøntsager og bær.
  • Drik vand istedet for sodavand og juice
  • Erstat margarine med smør, kokosolie eller olivenolie
  • Suppler med en kvalitets multivitaminpille (altså ikke én fra supermarkedet)
  • Undgå elektromagnetiske felter så vidt muligt

Ting jeg er uenig i

Der er ikke meget fra bogen jeg kan argumentere imod, men der er en ting der specielt går mig på:

• Forfatteren er alt for fokuseret på at insulin og glukose ælder kroppen, hvilket er rigtigt, men overser på denne måde også, i mine øjne, livskvalitet aspektet af at leve. I forfatteres øjne burde selv atleter spise en ketogen kostplan, hvilket jeg endnu ikke har set beviser for er det mest effektive. Der er helt klart situationer hvor en ketogen kost kan være gavnlig, men flere timers daglig træning på en ketogen kostplan er simpelthen ikke optimalt. Kortisol niveauerne ville ganske enkelt eksplodere på en sådan kost oveni træning (langvarig) og stress fra en moderne livsstil.

Hvem er bogen til?

Bogen er til folk der er inde i paleo konceptet og leder efter lidt mere viden end det helt basale. Jeg tror at næsten alle kan lære noget fra bogen både med henblik på kost, kosttilskud og livsstil som alt leder til bedre sundhed. Hvis I har spørgsmål eller kommentarer til bogen skriv da endelig i kommentarfeltet nedenunder.

/RT

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind: