Kvinder og træning igennem tiden 3/3

Hvad bliver de nye hit så for kvinderne? Kan vi genskabe de tidlige succeser som Aerobic, Spinning og Zumba? Der er ikke noget, der tyder på, at vi får de samme revolutionerende hit, som vi har set tidligere. Aerobic, Spinning og Zumba fik for alvor kvinderne til at gå i fitnesscenter, nu har vi dem der og nu skal der arbejdes på at fastholde dem. Udviklingen fremover bærer snarere præg af, at det er accepteret, at kvinder også træner lige så hårdt som mændene. Holdtræningen er stadig uhyre populært, da det er en oplevelse hver gang, dog ses der fremgang i de hårde styrketræningshold såsom Fitness Worlds Crosstraining. Fremtiden ligger i at få udviklet disse hårde holdtimer, da det er det, kvinderne vil have. Fremover kommer vi til at se flere hold med boksning, hård styrketræning, Crossfit, udendørs træning – hold, hvor det er okay at se kvinderne træne lige som hårdt som mændene.

Træning som en transformerende oplevelse

Hvis man ser på produktudviklingen, er vi gået fra råvarer til produkter til oplevelser og det tyder på, at næste trin er en transformerende oplevelse, altså en oplevelse der gør noget ved modtageren. Det kræver en endnu større kundetilpasning, hvilket almindelig holdtræning i et stort fitnesscenter får svært ved at imødekomme. Det er for stor en omkostning for fitnesscentrene at nedskalere holdstørrelse for at tilpasse det de individuelle.

En service der kan imødekomme denne transformerende oplevelse, er personlig træning. Det er højt kundetilpasset, lige præcis til det enkelte individs behov, og man har i mulighed for at gøre noget ved modtageren, da det er én til én-sessioner. Den personlige træner kan coache kunden, der giver denne mulighed for at få et bedre liv i form af sundhed og kropsligt velvære. Dernæst er kostvejledning også en form for coaching, der vil vinde frem på denne konto. I takt med at kunderne vil efterspørge transformerende oplevelser og bliver mere jeg-centrerede, vil de ikke stille sig tilfredse med gængse kostråd. De vil snarere have at vide, hvad lige præcis de som individ skal spise – og ikke mindst hvorfor. Der er allerede en stor stigning i efterspørgslen på tilpassede produkter, kunden kan sætte sit eget præg på, og det vil også sprede sig til fitnessbranchen.

Man kan ikke komme forbi, at kvinder elsker holdtræning. Det er en oplevelse, de påvirker hinanden under træningen og ikke mindst, så har de noget at snakke om bagefter. Et koncept der kan imødekomme i form af en transformerende oplevelse, er ”Smal Groups Personal Training”, som er et stort hit i USA og England. Her får kvinderne personlig træning i mindre grupper op til fem-seks stykker, og bliver trænet efter deres individuelle behov. Det giver dem stadig en holdtrænings-følelse, men det er transformerende oplevelse. Her er kvinderne selv en del af produktet, det er en oplevelse, der skaber forandring hos dem og det er en oplevelse, der kan deles med veninder. Den økonomiske side af denne form for personlig træning er også kun en fordel for kvinderne, da de deles om udgiften til den personlige træners løn. Den personlige træner får, på grund af sin høje uddannelse, en del mere i timeløn end en almindelig holdinstruktør, og derfor er det selvfølgelig en større udgift end ”almindelig” holdtræning. Hvis den nuværende sundhedsbølge fortsætter og finanskrisen dæmper af, ser vi et stort antal af kvinder, der gerne vil bruge penge på sin sundhed, og som vil kræve mere end en typisk fitness holdtræning.

Hvis vi kigger på fitnessbranchen i dag, er der sket en stor udvikling på blot få år. Fitness World opkøber alt, hvad de kan få fingrene i, og kvinderne er stadig glade for den service, de udbyder. Dog er centre som Fitness World, eller for den sags skyld Fresh Fitness, ikke rustet til at imødekomme den udvikling, der vil komme med transformerende oplevelser. Disse lavpris-centre er dybt afhængige af store medlemstal, da de holder alle udgifter nede på et minimum. Hvis de nu, rent hypotetisk, skulle ændre strategi og for alvor sætte fokus på den enkelte kunde i en transformerende oplevelse, er det ikke sikkert at kunderne ville acceptere deres strategiskift. De er vant til en minimums service, og de fleste er tilfredse med det, fordi de ikke kender til noget bedre. Fitness World tilbyder rent faktisk personlig træning og kostvejledning, men det er alt andet end en succes. De har forholdsvis kompetente folk ansat, men det er ikke en service, deres kunder er klar til at modtage – eller har råd til, da størstedelen er studerende. Hvis man derimod ser på kæder som SATS og Fitness dk, har de kørt med personlig træning og kostvejledning i en del år med stor succes. Disse ”first movers” fitness kunder som er medlem hos dem, og som vil have en transformerende oplevelse, er folk med en forholdsvis god løn og er bosat i en af de store byer, som disse kæder har hjemme i.

Jeg tror derimod, at vi får en række af nye mindre fitnesscentre rundt omkring i de større byer, som kan varetage denne nye efterspørgsel for transformerende oplevelser. Mindre uafhængige centre har ikke den ulempe at være topstyrede, som de store kæder er. Det giver dem et meget lille råderum ude i centrene, og de har ikke mulighed for at agere på nye trends på samme måde. Et mindre center derimod, er uafhængigt og kan lettere afprøve nye ting og forfølge de strategier om de nye trends, der virker. Jeg tror derfor, at de store kæder inden for en kort årrække får det rigtig svært ved at følge med på de nye trends, fordi de giver de enkelte centre for kort snor. Selvom Danmark er et lille land, er der stor forskel på, hvad kunderne vil have fra den ene andet af landet til den anden. Og når centrene ikke får snor til at agere derefter, bliver det meget svært for dem at følge med i takt med, at kundernes efterspørgsel ændrer sig.

Som alle andre trends, er transformerende oplevelser som personlig træning og kostvejledning, noget der vil sprede sig som ringe i vandet. Måske ikke i år, men jeg forventer at der vil ske en stor udvikling på dette område inden for de næste par år. En ting er sikkert, den danske fitnessbranche er i stor forandring – og det er spændende at se, hvor den bærer hen ad.

/Birgitte Møller Larsen

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: