Tip – mørk chokolade til vægttab?!

“Spis mørk chokolade og tab dig!” Det lyder næsten for godt til at være sandt, men der kan være noget om sagen ifølge flere studier. Mørk chokolade indeholder nemlig en speciel type polyphenoler der kan øge insulinfølsomheden og sænke blodtrykket. En større meta analyse af 42 studier konkluderede at mørk chokolade har signifikante reducerende effekter på både insulinresistens samt diastolisk- og systolisk blodtryk. Dette betyder dog ikke, at man i praksis kan leve af mørk chokolade og tro at man er sund, men at mørk chokolade nok er det bedste valg der findes når fristen til noget sødt skal stilles.

Hvilken slags og hvor mørk?

Da mælkeproteiner binder phenolerne i den mørke chokolade og gør dem ubrugelige skal det være en mælkefri chokolade. Chokoladen skal også helst være glutenfri for at kunne nydes med god samvittighed. Derudover kan man sige jo mørkere jo bedre, da sukker også konkurrerer med phenolerne om optagelse. 70% er et godt sted at starte, men ellers kig efter en chokolade med et kakaoindhold på 85% eller over og nyd med måde.

http://www.ajcn.org/content/95/3/740.abstract

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: